torsdag 4 oktober 2012

63. Om allt pillande...

Jag pillar ständigt med någonting, om det inte finns en penna, en pappersbit eller något annat i närheten, så finns ju alltid håret och mina (stackars) nagelband. Det är något som alltid har stört mig, men det går inte att sluta. Nu, när jag insett hur rastlös jag verkligen är, förstår jag pillandet mer och blir inte lika arg på mig själv som förr.

Idag kom jag till en ny insikt om när jag egentligen gör detta som mest. Jag har sedan tidigare insett att situationer där jag är stressad och osäker får igång detta beteende. Idag kom jag på att det också triggas igång när jag slappnar av. Alltså, när jag är stressad och nervös går så otroligt mycket energi till att fokusera på situationen att rastlösheten smiter ut i fingrarna. När jag slappnar av släpper jag garden och slutar hålla emot. Vips stiger i princip alla symptom (impulsivitet, koncentrationsförmåga, uppmärksamhet) och pillandet blir stort!

Skumt det där, att slappna av gör liksom att det blir jobbigare, fast ändå skönare. Att hålla emot hela dagarna är förjävligt och tar så fruktansvärt mycket energi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar