torsdag 9 maj 2013

Det nya livet

Som ni märker finns det många saker att göra förutom att blogga. Till exempel att föda barn. Jag kan nu titulera mig tvåbarnsmor och är galet lycklig över detta. Ett till underverk har anlänt till vår familj och ännu en graviditet är över. Nu är jag föräldraledig och ska alltså försöka hitta en vardag där två barns behov ska fyllas och en mammas och en pappas och ett förhållandes och.....

Jag har redan gått igenom så mycket sen förlossningen och har redan fått ett antal insikter om hur jag funkar och inte funkar. En stor skillnad är som jag skrivit innan, stt jag nu vet om att jag har adhd och därmed vet lite mer om mina förutsättningar. Jag kan bara inte sluta tjata om hur viktigt det är för mig att ha fått en diagnos och att ha kunskap om hur den fungerar generellt, men såklart mest för hur den påverkar mig i mitt liv.

Jag ser inte mig själv som en person som också har adhd, jag ser mig som en hel person med förutsättningar som påverkas av att jag har adhd. Och av att jag är kvinna, av min barndom, av att jag har barn, av att jag gillar vissa saker och ogillar andra... Jag är jag helt enkelt!

Lika lätt som det är att skriva dessa kloka ord, eller att säga dem till någon annan... Lika svårt kan det vara att faktiskt säga dem till mig själv och att då lyssna på dem! Just nu, i min nya livssitustion har mina förutsättningar förändrats på grund av att ett barn har fötts. Att anpassa sig till det nya är svårt, men jag lär mig samtidigt så mycket om mig själv. En sak som jag snabbt har insett är att jag måste ge mig själv tid att tänka, reflektera och stanna upp ibland. Det hårda arbete med mig själv och mina tankemönster som jag har skött under så många år måste fortsätta. Kanske inte på samma sätt som tidigare, men det får inte glömmas bort. Och då menar jag inte älta och grubbla, utan verkligen seriöst reflektera, lära sig och gå vidare. Nu har jag skrivit ner detta här och jag hoppas kunna fortsätta skriva ner saker här. För det behöver jag och jag är viktig! Även om jag är förbenat duktig på att säga motsatsen till mig själv...

----------------------------------        ----------------------------------           -----------------------------------
Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar