onsdag 10 augusti 2011

8. oro för bokstäver

Idag är det tungt. Har en planerat besök hos min psykolog i eftermiddag, första efter hans fem veckor långa semester. Vi avslutade förra sesionen med att göra en så kallad första screening för adhd. Tjoho! Har ju en del kunskap om adhd och känner igen mig i en del av symptomen, medan andra inte känns alls bekanta. Men om man jämför GAD och OCD med adhd (eller rättare sagt add i mitt fall) ser man direkt att det finns mycket likheter och att det ena inte behöver utesluta det andra.

Sen jag fick min GAD diagnos öppnades världen för mig, ÄNTLIGEN fanns en förklaring till varför jag är som jag är. OCD diagnosen har också förklarat en hel del för mig... Frågan är om jag vill göra en adhd utredning?

Som jag har skrivit om tidigare har jag under de senaste månaderna kommit till insikt med otroligt mycket om mig själv och mina tanke- och handlingsmönster blir tydligare. Jag inser hur otroligt mycket jag kompenserar för olika saker och hur mycket energi jag lägger på att försöka fungera.

Kanske skulle en eventuell add-diagnos kunna hjälpa mig till en medicinering som passar mig och till att ge mig en ökad förståelse för hur jag fungerar och hur jag kanske kan jag sluta kompensera så jääädra mycket.

Jag är så otroligt nervös för mitt besök hos psykologen i eftermiddag. Han är en klippa och jag känner fullt förtroende för honom, det är lugnt. Men mig själv, vad tusan vet jag om mig själv? Och hur mår jag, vad tänker jag och vem är jag? När jag sitter hos min psykolog försöker jag under en timme räta ut dessa frågetecken och det är så galet jobbigt. Ändå vet jag att det är detta jag vill, jag vill ha svaren och hjälpen. Men orkar jag? Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar